Thursday 19 September 2013

Peneroka Mula Merasa Bahangnya



TAKKAN PEMIMPIN NAK TIPU KITA!

Tidak keterlaluan jika saya katakan orang melayu ini majoritinya pak turut. Mereka bersangka baik dengan pemimpin mereka. Penilaian mereka, apa yang pemimpin buat, untuk kepentingan mereka. ' Takkan Najib nak tipu kita, bapak dia yang buka Felda'. Ini hujah peneroka.

Tun Abd Razak ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri, bentang di Parlimen Akta GSA 1960, bertarikh 27 April 1960, keutamaan beri tanah kepada orang melayu untuk menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan. Meskipun tanah Felda di warta bawah Rezab Melayu, diperkukuh dengan adanya GSA 1960, agar tanah Felda kekal sampai bila-bila. Meskipun ada kelemahan, ia terpelihara sebagai aset terpenting yg boleh diperturunkan ke anak cucu.

Tun Abd Razak jumpa Sultan di setiap negeri. Bincang dengan Menteri Besar, mekanisme bersama urus tanah untuk bangunkan Felda. Hatta, hantar perunding jumpa pemimpin Parti Komunis Malaya, agar jangan ganggu kerja2 membangunkan Felda, kerana setiap penempatan Felda di atas tanah seluas 905,448 hektar adalah hutan belantara yang sesetengahnya masih didiami anggota komunis.

112,635 peneroka Felda menyertai Felda bukan percuma. Perjanjian Antara Peneroka dengan Felda ditandatangani untuk mempastikan kedua2 belah pihak mematuhi isi kandungannya termasuk bayaran balik pinjaman pembangunan ladang dan kampung yg peneroka wajib bayar.

Tun Dr Mahathir mengkhianati asas yang telah dibina dan komitmen Tun Razak, tanah adalah untuk individu rakyat. Tahun 1990, sejumlah 367,710 hektar tanah yg dipohon dan diluluskan oleh Kerajaan Negeri dijadikan 'estet Felda'. Alasan Dr Mahathir, ia jadi sumber pendapatan Felda dan langkah berdikari, tanpa terus bergantung peruntukan Kerajaan. Ia dikenali sebagai Felda Plantation.

Menteri Besar Johor, Muhyiddin Yasin, Menteri Besar Selangor, Muhammad Taib dan Menteri Besar Negeri Sembilan, Isa Samad adalah contoh pemimpin khianat kerana melalui Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri masing2 membenarkan tanah Felda Cahaya Baru, Sg Buaya, Sendayan, Labu Johnson dan Bukit Cherakah dibangunkan tanpa mengambil kira akibat buruknya.

20 tahun berlalu, Peneroka Felda Cahaya Baru dan Sg Buaya masih tertunggu2 mana pampasan lebih sejuta ringgit yang dijanjikan. Lantik lawyer masing2 dan ikut segala prosedur, pun duit pampasan tak dapat sampai hari ini. Tanyalah Tan Sri Rozali Ismail, dia tau sangat pasal kes Sg Buaya.

Peneroka dengar dan taat cakap pemimpin, sampai tergadai tanah mereka. Skrip mereka, ' takkan pemimpin nak tipu kita!'

Peneroka Felda Sendayan turun naik Mahkamah nak dapat duit pampasan mereka sendiri. Isa Samad lepas tangan. Menteri Besar berikutnya tolong selesaikan. Itupun, nilai pampasan begitu rendah dari harga pasaran. Dapat duit tunai dan rumah sebuah. Belum setahun di duduki, rumah dah retak sana-sini. Saya tahu, sebab bersama peneroka di Mahkamah dan ziarahi peneroka berkenaan. 90% peneroka adalah penyokong kuat Umno. Bila kena tipu, mengadu kepada PAS akhirnya.

Tanah Felda Plantation menyumbang 80 % pendapatan Felda. Tahun 2011, RM2.3 bilion pendapatannya. Perbelanjaan tahunan RM1.9 bilion. Ada lebihan lagi.

Anak Tun Razak, Najib, ambil giliran pula jadi pengkhianat peneroka. Bayangkan, Tanah Felda Plantation yg begitu luas dan beroleh pendapatan berbilion ringgit, dipajak selama 99 tahun kepada Felda Global Ventures Holding Bhd(FGVHB). Walhal, FGVH adalah anak Syarikat Felda yang memulakan perniagaan dengan 'meminjam' duit Felda. Dalam tempoh 5 tahun melabur di Luar Negara, rugi tidak kurang RM500 juta. Ia bukan fitnah, terkandung dalam Laporan Audit yang dilantik Felda, Pricewaterhouse Coopers.

Sejak awal ANAK mengetuai protes dan bantahan besar2an penyenaraian FGVHB ke Bursa Malaysia. Dr Rosli Yaakob, bekas Pengarah Kanan Bank Negara dan ramai penganalisis ekonomi telah mengingatkan kesan buruk penyenaraian. Ekonomi dunia tidak menentu, harga komoditi tidak stabil, pokok sawit tua dll. Langsung tidak diendahkan oleh Najib, Ahmad Maslan dan Isa Samad.

Bahkan dengan angkuh, mereka mengatakan saham akan mencanak hingga ke RM 6; Felda kearah Transformasi!
Najib isytihar durian runtuh di Jengka 8, RM15 ribu; peneroka melompat gembira!
Yang menentang......HARAM JADAH!

Kini, saham FGVH tinggal RM4.15 seunit. Dijangkakan akan terus merudum. Peneroka yang meminjam 800 unit atau RM3640, di arah Bank untuk bayar RM5,000, lebih dari yang sepatutnya. Tiap2 bulan HQ Felda potong dari paysheet peneroka sebanyak RM50 hingga selesai hutang. Mana dia yang kata Isa Samad, peneroka boleh jadi jutawan?

FGVH dapat RM10 bilion dari penyenaraian ke Bursa Malaysia. Saya cabar CEO FGVH umumkan, kemana dibelanjakan wang tersebut?
Ada lagi, atau hampir habis dikikis para lanun dan penyamun?

Kita tahu, Felda bergantung bayaran pampasan setiap tahun dari FGVH. Felda hanyalah Badan Berkanun tanpa perniagaan. Daripada pendapatan lebih RM2 bilion setahun, kini hanya dapat sekitar RM600 juta setahun dari FGVH? Berapa lama Felda boleh bertahan?
Pampasan Saham FGVH yg Felda perolehi mungkin hampir habis digunakan.

Felda tiada pilihan lain. Mereka sedang teropong tanah peneroka seluas 537,738 hektar. Daripada 112,635 orang peneroka, hanya 17,796 orang sahaja yang memilih mengusahakan kebunnya secara persendirian. Felda wujudkan anak syarikat, Felda Techno Plant Sdn Bhd menguruskan sebahagian besar dari 94,839 peneroka. Dikawal melalui Surat Perjanjian Pengurusan Tanam Semula antara peneroka dengan Felda.

Techno Plant mengeluarkan pamplet bertajuk ' pilihan bijak tanam semula bersama Felda' dan menyatakan iltizam mengurus kebun peneroka secara profesional, jaminan pendapatan jika berlaku kejatuhan harga komoditi, melindungi tanaman jika berlaku bencana, bahan tanaman dijamin berkualiti dan kesemuanya 9 kelebihan bersama Techno Plant.

Saya tidak mahu huraikan kepincangan yang berlaku. Peneroka dah pun heret Felda, Techno Plant dan anak Syarikat Felda ke Mahkamah.

Apa rasionalnya nak pajak kebun peneroka walhal selama ini sebahagian besar telah diurus oleh Felda?
Yang tidak bersama Felda hanya minoriti sahaja. Kalau Techno Plant efisien, saya yakin peneroka boleh capai pendapatan lebih dari RM5 ribu sebulan.

Alasan kononnya ada peneroka pajak pada individu dgn bayaran tidak munasabah, tidak boleh diterima melainkan Felda sendiri yang pajak kebun peneroka pada individu.

Justeru, saya membaca apa yang tersirat ialah Felda berada dalam keadaan terdesak ketika ini. Mereka tahu kelemahan peneroka yg percaya dan yakin bulat2 pada pemimpin mereka. ' Takkan Felda nak tipu kita. Pengurus dan pegawai tu melayu macam kita, sampai hati kalau mereka tipu kita.......'

Semua boleh maklum dan tafsirkan
apa langkah yang Felda nak buat jika dapat pajak kebun peneroka selama 30 tahun!

Kepada golongan kapitalis dan pembodek, tidak perlu berlakun dengan memperdaya golongan lemah seperti peneroka yang tidak bersekolah tinggi dan warga emas belaka.

Muhasabahlah. Seharusnya kita mencari pendekatan terbaik untuk memajukan lagi aset bangsa kita, bukan nak pelingkup bangsa sendiri. Kita akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak!

Kepada Generasi Ke 2 & & ke 3 Felda, pengorbanan emak bapak kita puluhan tahun terlalu amat besar. Jangan musnahkan ia. Mari kita berjuang pertahan dan pelihara hingga ke titisan darah terakhir.

Sedarlah, penyamun sedang mengintai setiap peluang yang ada. Jangan jadi balaci mereka. Kita seharusnya menjadi penyambung perjuangan yang berprinsip dan ada intergriti. Jangan jatuhkan harga diri kerana RM yang diumpan.

YA ALLAH YA TUHAN KAMI, SELAMATKANLAH WARGA FELDA. KEPADA MU LAH HAMBA MU MEMOHON PERTOLONGAN...
.

- Dari Facebook Mazlan Aliman

No comments:

Post a Comment