Thursday 23 August 2012

KENYATAAN MEDIA PAS KAWASAN KUALA PILAH - akhbar Sinar Harian


JADIKAN AMAL-AMAL MULIA DI BULAN RAMADHAN SEBAGAI TONGGAK PEMBENTUKAN CIRI-CIRI MASYARAKAT BERKUALITI


Kuala Pilah, 15hb Ogos 2012 – Setelah sebulan berpuasa, masyarakat Islam di Kuala Pilah tidak lama lagi akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Sepanjang Bulan Ramadhan ummat Islam telah di berikan peluang untuk mengisinya dengan amal-amal seperti pembentukan peribadi yang mulia, menanamkan semangat pengorbanan, menyemarakan keprihatian terhadap golongan yang tidak bernasib baik dan memperkukuhkan persaudaraan di antara masyarakat.

“Latihan selama sebulan itu seharusnya telah melahirkan anggota masyarakat yang lebih ikhlas, mulia akhlaknya dan keprihatian yang mendalam terhadap sesama anggota masyarakat” kata Saudara Zaharudin Othman, Yang Di Pertua PAS Kawasan Kuala Pilah. Beliau menyeru kepada ummat Islam di Kuala Pilah supaya segala kebaikan yang telah di capai dalam bulan Ramadhan itu tidak seharusnya terhenti dengan berakhirnya R amadhan tetapi kesinambungannya perlu di teruskan selepas itu. “Dengan itu, barulah matlamat sebenar bulan Ramadhan itu tercapai; pengislahan masyarakat daripada segala sifat yang buruk seperti tidak amanah, hasad dengki, tidak berakhlak dan mementingkan diri sendiri, yang selama ini merupakan salah satu punca utama permasalahn yang di hadapi oleh masyarakat hari ini” ujar beliau lagi.

PAS Kawasan Kuala Pilah yang mempelopori agenda pengislahan masyarakat dan kebajikan telah menganjurkan pelbagai program di bulan Ramadhan. Antara fokusnya ialah terhadap pembangunan peribadi ahli seperti program iftar, tarawih berjamaah dan program tazkirah. Di samping itu, untuk menanamkan semangat berjuang dan keprihatian terhadap golongan yang kurang bernasib baik, PAS Kawasan juga telah secara berterusan memberikan sumbangan kepada golongan fakir miskin, ibu tunggal dan orang kurang upaya. Segala sumbangan telah di kumpulkan melalui infak ahli-ahli dan anggota masyarakat. “Program ini juga menyuburkan semangat pengorbanan dan berinfaq di kalangan ahli-ahli PAS di Kawasan Kuala Pilah di samping mempertingkatkan hubungan dua hala antara ahli dan masyarakat dan sekali gus memperkukuhkan persaudaraan.” Tambah beliau.

Saudara Zaharudin juga menyeru kepada semua anggota masyarakat di Kuala Pilah untuk mengambil peluang sempena hari raya ini untuk mempertingkatan silaturrahim dengan menziarahi ahli keluarga, jiran-jiran dan anggota masyarakat. “Bagi golongan yang muda; pastikan ibu-bapa di santuni dan jadikanlah hari raya kali ini hari raya yang terbaik buat mereka”, kata beliau. “Bagi yang akan kembali ke kampung dari perantauan, berhemahlah kita berada di jalanraya dan jadikan pendidikan bulan Ramadhan dengan sifat mulia seperti sabar dan hormat menghormati di amalkan semasa di jalan raya”, tambah beliau lagi.

“Saya juga mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf atas salah dan silap dan menjemput semua masyarakat Kuala Pilah ke rumah terbuka Hari Raya PAS Kawasan  Kuala Pilah pada 1hb September 2012 di Kampung Dioh Tengah, bermula jam 8.00 malam”.

No comments:

Post a Comment