Monday 6 August 2012

Turap, Tampal dan Biar

Keadaan jalan raya di tempat anda berlubang-lubang? Nampaknya ia menjadi perkara biasa di mana-mana. Kita rakyat terpaksa menerima sahaja dengan pasrah. Terpulang kepada kita sendiri untuk mengenal pasti samada masing-masing yang berjawatan dan memegang amanah melaksanakan tugasnya dan berfungsi dengan baik. Kemana ketua kampung, kemana JKKK dan kemana wakil rakyat?

   Dulu zaman Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, jalan raya diturap ketika musim plihanraya hampir tiba. Zaman Pak Lah, cuma jalan berlubang-lubang ditampal. Kini zaman Dato' Seri Najib, tiada langsung nampak perubahan meskipun beliau yang paling galak melaungkan tentang 'transformasi'. Sepanjang pemerintahan beliau kebanyakan masa berita di televisyen digunakan hanya untuk berita-berita seks dan liwat. Tidakkah beliau memikirkan tentang kebajikan rakyat? Pemberian-pemberian seperti BR1M, Tr1ma dan lain-lain pula nampaknya sekadar dijadikan umpan untuk diungkit-ungkit dan disebut-sebut untuk meraih undi.

   Dari awal pemerintahan Najib yang kemudiannya mewujudkan gagasan 1Malaysia, rakyat hanya melihat ianya menjadi slogan kosong dan retorik politik semata. Kedai Rakyat 1Malaysia, Klinik 1Malaysia dan lain-lain hanya menguntungkan kroni. Biarpun murah, kualiti rendah yang terpaksa rakyat kecapi.

   



No comments:

Post a Comment